Maok - rozhovor

 
Dávid Šajgalík
 
Čo a hlavne kto sa skrýva za menom maok a čo bolo impulzom pre
vytvorenie takéhoto projektu?

Za týmto menom sa ukrýva človiečik, ktorému z vnútra tryská na povrch hudba. Hudba bez nejakého štylového obmedzenia.
Impulzom bola nutnost. Taká, ako je nutnost otvorit hrádzu, ked sa voda v priehrade začína prelievať.


Aká je história projektu maok a čo všetko sa udialo medzi prvotnou
myšlienkou a tým čo dnes môžeme vidieť na koncertoch?

Začalo to všetko v mojich trinástich rokoch, keď som dostal od mamy gitaru. Najprv som hrával také všelijaké existujúce pesničky, ale chvíľu na to sa začala drať von moja vnútorná hudba. Tak som si to začal nahrávať na pásku, neskôr som objavil spôsob, ako pridávať k nejakému podkladu ďalší nástroj a ďalší a ďalší.. Tak sa to postupne všelijako vyvíjalo, menilo a motalo, až sa to dostalo do odoby, akú to má dnes. Ale stále sa to mení, je to iné ako pred pol rokom a úplne iné ako pred rokom. Ale to je dobre. Keď sa niečo prestane vyvíjať, znamená to, že to umiera. Treba si dať pozor na to, aby sa človek nezačal kŕčovite držať niečoho už dosiahnutého, nech je to akokoľvek dobré alebo úspešné. Inak je to odsúdené na postupný zánik. Človeka to potom prestáva baviť, prestáva to byť tvorba a začína to byť kšeft a rutina. A to je "prúser".
Je dobré sa neustále nechávať inšpirovať prítomnosťou a s odvahou sa púšťať do nových, neoverených vecí. A keď to nejde, aj to sa stáva, je dobré dať si pauzu a počkať, kým to zase samé príde.
 
 
IMG_3358.jpg
 
 
Zažil som Tvoj koncert v Šamoríne a okrem hudby samotnej ma fascinovalo aj to, že si bol na pódiu so všetkými nástrojmi a elektronikou sám. Všetko to, čo sme počuli, vzniká priamo na pódiu, alebo používaš aj záznam?

Všetko čo na koncerte počujete vzniká priamo tam. Tým sa zaručí potrebná sloboda a možnosť kedykoľvek čokoľvek a akokoľvek zmeniť. Neobmedzuje ma niečo, čo si doma vytvorím.. Mám rád slobodu. Maximálne, čo niekedy používam, je záznam rôznych ruchov. Búrka, dážď, vtáčiky, šum vetra alebo mora, to ma ale vôbec neobmedzuje, skôr inšpiruje. Tak, ako ma išpirujú aj ľudia, čo si prídu koncert vypočuť. To, čo na koncerte počujú, je vždy výsledok tvorby všetkých zúčastnených, aj tých, čo počas koncertu zaspia, čo sa stáva často. Je to pre mňa išpirujúce, hrať niekomu do snov.


Vytvoril si už minimálne desiatku albumov. Neuvažuješ o oficiálnom
vydaní aspoň niektorých z nich? Na Slovensku asi nie je kde, ale v zahraničí sú labele, ktoré by podobnú hudbu určite radi vydali..

Zatiaľ také plány nemám. Keď príde nejaká ponuka, bude to závisieť na konkrétnych podmienkach, ktoré mi dajú. Sloboda je pre mňa veľmi dôležitá a väčšina vydavatelstiev uväzní interpreta v zmluve s rôznymi obmedzeniami, čo je pre mňa neprijateľné.
 
 
IMG_4012.jpg
 
 
Kde hľadáš inšpiráciu vo svete hudby, a kde mimo neho?

Vo svete hudby ma inšpiruje to, ako sa nejaký hudobník dokáže oddať veci, ako dokáže precítiť hru. Vidiet takého hudobníka je pre mňa veľmi motivujúce, aby som viac zapracoval na sebe, aby som dokázal čo najpresnejšie zhmotniť do tónov to, čo treba. Inšpiráciu čerpám aj z prirody. Zo zvukov sveta. No najhlbšiu inšpiráciu čerpám z vnútra. Je to nádherný pocit, keď sa človek spojí so svojim vnútrom a začne hrať(alebo maľovať, alebo hocičo..).


Ako vznikajú Tvoje štúdiové nahrávky? Spolupracuješ pri tom s niekým
alebo, tak ako na koncertoch, vystačíš si sám?

Nahrávky vznikajú doma, kde mám také maličké štúdio. Väčšinu tvorím sám, ale niekedy spolutvorím s rôznymi inými hudobníkmi. S rôznymi bubeníkmi a perkusionistami Maťom Orosom, Joaom Perreirom, Láďom Bakšom, klávesistom Valérom Mikom, violistom Jergušom Tesákom a do mnohých skladieb mi spieva Šimonka. Rôznych príležitostných spoluhráčov je viac, no len s týmito sme spolu niečo nahrali.
 
 
KOCOVNA_CAJOVNA_BW_48.jpg
 
Veľmi pekné sú aj obaly tvojich albumov. Kto je ich autorom a vznikajú
až po nahraní albumu alebo súbežne s hudbou?

Obaly mi robí Šimonka, moja žienka. Vznikajú počas dokončovania albumu, alebo až po dokončení. Je to obrázok na mieru.


Hudba podobná Tvojej sa neteší zrovna masovému záujmu a ani zďaleka nedostáva taký priestor, aký by si zaslúžila. Máš za sebou aspoň nejaký "manažment", v súvislosti s koncertovaním?

Zatiaľ každý manažment, čo som mal, skončil bez nejakého výraznejšieho výsledku.
Časom som zistil , že aj ja som celkom dobrý manažér, akurát trochu lenivý, takže tomu nevenujem veľa času. nechávam to nech sa to samé nejako vyvinie. ale verím, že niekde na svete nejaký dobrý manažér, pre mňa existuje.
Určite ho stretnem, keď ho budem potrebovať. Najbližšieho pol roka ho asi potrebovať nebudem, lebo na tento čas už mám veľmi pekné ponuky či už na koncertovanie, alebo na hudbu do filmov. Tak možno niekedy nabudúce, keď sa to uskutoční, môžem o tom porozprávať.


Tak sa majte všetci krásne a milujte..

maok
 
 
MAOK.jpg